Thursday, January 1, 2009

2009

tahun baru
tetap
disaji benda lama.

aku tetap sedih dan pilu.
tersangat.
sangat!

ingin sahaja aku memarah.
tak ketentuan arah.

tetapi apa-kan daya.
aku ini binatang jalang.
yang hanya berkata-kata.
omongan kosong dan hening.

amarahku ini tak tertahankan.
dalam waktunya.
aku sedih, pilu!

maruah.
kau dan aku.
tercampak nun jauh.
langsung hilang.

sebagai manusia bebas.

bebas dari penindasan.
Sang Yahudi durjana.

kanak-kanak Palestin.
terhambur darah kecil.
mati tercampak.
dipungut bapa.

kanak-kanak kita.
menjadi model, waktu kecil.
mati hina.
dipungut jantan.

mahukah kita?
jadi seperti mereka?

terkemudian.
baru bangkit?
baharu berasa sedih dan pilu?

di mana pertolongan kita?
cukup sekadar berdoa?

kita berhutang dengan mereka.
mereka yang dipijak di tanah sendiri.

kita berhutang!
apa kita mahu katakan.
apa kita mahu jawabkan.

ketika kita berhadapan.
dengan Tuhan Ka'abah kelak?

......................

tergamakkah aku?
mengucapkan Selamat Tahun Baru?

sedangkan aku kini,
asyik melayan kemahuan Yahudi.
masih seperti dulu.

aku perlu kembali.

1 comment:

dJ said...

erk?

*kagum*

kot