Sunday, December 14, 2008

hobi dan kegemaran ku

aku tertarik pada sistem ekonomi Marx (komunisme) yang sangat berbeza dari sistem ekonomi yang mengangkat golongan borjuis (kapatalisme).dua sistem ekonomi ini bertembung dan siapa yang akan menang pada akhir perlumbaan manusia kelak?

dengan munculnya masalah kredit yang mana ramai pakar ekonomi dan jurutera sosial mengatakan bahawa fenomena ini adalah katastrofi ekonomi yang sangat luar biasa,mampukah sistem kapatalis ini bertahan?lebih-lebih lagi Karl Marx telah meninggalkan wasiat terakhirnya untuk sejarah dalam bentuk ramalan iaitu;kejatuhan kapitalisme tak dapat dihindarkan dan merupakan suatu keharusan sejarah.

seperti semua sedia maklum sistem komunisme lebih menjurus kepada ideologi sosialisme yakni sangat mementingkan kemasyarakatan,sekali gus meletakkan harta sebagai hak bersama dan hanya akan diuruskan oleh suatu bangsa yang mempunyai kuasa kesahihan paling tinggi (rujuk ideologi fasisme).tetapi malangnya sistem ini menjurus pula kepada sebuah kerajaan totalitarianisme yang sangat zalim dari kaca mata dunia apabila berlakunya Revolusi Bolshevik 1917.selepas itu lahirlah pemerintah-pemerintah zalim seperti Lenin,Stalin,Hitler dan ramai lagi yang gemar akan penghapusan etnik (pembunuhan beramai-ramai).

sistem ekonomi ini juga bergerak dalam satu falsafah sama yang menolak agama sama sekali,yang menganggap agama sebagai sempadan kepada masyarakat,pencetus pergaduhan. soalannya di sini, bolehkah kita hanya menceduk keluar sistem ekonominya tanpa menceduk kepercayaan ketuhanan mereka sekali?

sayang sekali, Karl Marx dan rakan baiknya,Friedrick Engels telah berjaya mengapungkan sebuah hasil pemikiran yang mantap,tetapi mungkin kerana tahap ambisi yang sangat tinggi,ideologi ini mula menampakkan kelemahannya,serta telah bertemu dengan hantu kejatuhan mereka sendiri pada sekitar tahun 1989.

dan mulalah era ekonomi pasaran terbuka(liberal kapitalisme)menunjukkan kekuatan terpendam yang nampak indah,tetapi sangat menakutkan apabila konsep ini telah disalah tafsir (rujuk konsep getting or making money) lalu mengakibatkan sangat ramai orang kaya bertambah kaya,orang miskin bertambah miskin,tiada kesamarataan dalam pembahagian harta.Karl Marx dengan berani mempersoalkan di mana bebasnya sistem liberal kapitalisme jikalau modal menjadi tuan,manusia masih lagi terkongkong dan langsung tidak bebas (rujuk liberal demokrasi).tidakkah ini suatu fenomena yang sangat menarik?

ketika aku mula cuba memahami semua ini,aku sangat teruja,lalu mengambil keputusan untuk gemar membaca dan menjadi pelik (berbanding rakan-rakan sebaya).tetapi benda-benda politik dan sejarah ini sebenarnya sangat seronok,benar,tiada penipuan secara terbuka,selurunya benar-tersangat lah seronoknya.memang ramai yang tidak memahami apa yang aku tulis,tetapi percayalah,selain untuk difahami,tulisan aku ini juga harapnya menjadi pemangkin kepada rakan-rakanku untuk gemar membaca bahan bacaan yang terpilih,yang berfaedah.

mungkin tulisan kali ini gagal,tetapi tidak mengapa,aku akan cuba lagi,mencipta fenomena baru,remaja Melayu-Islam yang sedar.

4 comments:

faratul nia said...

makin memeneingkan nampak...
dh xada keja sangat la 2?
ntah pape ntah..
karl max?

Mohamad Arif Wajidi b Ahamad Kamal said...

same2 la kte jadi pelik..haha..normal itu bosan..

Miyn Amin said...

wuaa, ni sapakah? iqzuan kah?

orang kampong said...

to sahabat jidi;
haha,,pelik yang celik,,

to sahabat miyn;
haha aku iqzuan orang kampong,,slamt datang,,