Thursday, December 18, 2008

nasihat Pak Samad

Aku kerap kali terserempak dengan A. Samad Said, negarawan bagi-ku. Ada juga aku berjumpa dengan tokoh sastera ini di Pasar Seni, KL Sentral dan PWTC (ketika pesta buku). Apakala ternampak akan beliau, pasti jantung berdegup laju, kaki terpaku utuh, mulut terdiam kata, mata terpana bulat, hati bergetar kalut. Adakah aku telah jatuh cinta kepada seorang Sasterawan Rakyat ini? Setiap kali aku terserempak dengan beliau, pasti aku teringat akan nasihatnya yang dimuatkan dalam buku bertajuk Ilham Di Tepi Tasik, esei berjudul Sastera: Wajah Indah,Wajah Hodoh.

Masih segar akan nasihatnya yang berbunyi;

“Setiap karya sastera selalunya dan sepatutnya membimbing ke jalan yang baik, mempertingkatkan kebijaksanaan dan hemah manusia. Dari Hikayat Hang Tuah ke Naratif Ogonshoto unsur itu sentiasa ada. Yang tergelincir tentu saja wajar dinasihati, sementara yang salah dibetuli, semuanya masih secara seni. Walaupun benar dari satu sisi sastera memerlukan “kenyataan” realiti, tapi, ia masih memerlukan kebijaksanaan yang biasanya jarang datang mendadak daripada hanya kenyataan.”

Beliau menyambung lagi,

“Bumi Manusia oleh Pramoedya Ananta Toer dan Tulang-Tulang Berserakan oleh Usman Awang masing-masing sempat melestarikan kehidupan sebenar masyarakat zaman darurat Indonesia dan Malaya dengan pesanan kemanusiannya. Kedua-dua karya itu tidak merakamkan kenyataan semata. Kenyataan di sini adalah realiti yang sudah bertapis daripada kasar kepada halus, menyisipkan ajaran, saranan atau bimbingan secara lembut sehingga falsafah manisnya ialah: yang wajar dijeritkan; yang cemar, dibisikkan.”

Fikir-ku terus disapa oleh tulisan Usman Awang pula,

“Jika menegur, tegur beralas;
Jika memarah, marah yang lembut.”


Terasa di hati kecil-ku ini, teringin menghasilkan karya sastera. Mungkin ‘blog’ ini sebagai titik mulanya.

Bak kata Faisal Tehrani,

“Ini nyanyi rindu,
Kerja tuhan
Siapa tahu”

No comments: