Saturday, February 14, 2009

aku mohon maaf

dari,
Perpustakaan Tun Sri Lanang,

manemukan, suatu pemerhatian,
yang membuat bulu2 tengkuk-ku,
tegak berdiri.

seorang gadis lengkap bertudung,
menutup yang sepatutnya,
mengurung tubuh,
dengan kemanisan bunga-bungaan,
Baju Kurung Melayu-nya,
siap berstoking disebalik sandal.

dipimpin dia,
seorang pakcik, mata tak ternampakkan.
dia dengan kudrat wanitanya,
mengharung anak-anak tangga,
yang aku kutuk dalam hati,
sungguh banyak dan menyakitkan.

dari Stesen Komuter di UKM,
dia memimpin seorang pakcik,
mengarah ke Seremban.

pakcik itu selamat sampai, duduk.

dan wanita kecil itu,
naik semula anak-anak tangga,
yang aku kutuk dalam hati,
sungguh banyak dan menyakitkan,
mengarah pula ke Kuala Lumpur.

AHH!

aku dibelakang,
ketika dia memimpin pakcik itu.
aku hanya melihat,
sedangkan, aku lelaki!

2 comments:

Anonymous said...

masih ada yang mulia di bumi Tuhan ini..

NurIqmA said...

resam manusia sering terlepas pandang