Monday, May 4, 2009

benar selagi ia baik

Sejauh mana sejarah boleh dikatakan benar?

Sesungguhnya sejarah itu suatu alat yang boleh dimanipulasi sebaiknya dalam menetukan hala tuju hadapan. Contoh paling mudah, apabila bayi kecil hendak dipisahkan dari menyusu badan. Jelas terang kanak-kanak sudah mula mempelajari sejarah.

Penulisan sejarah itu berpunca dari pelbagai sumber yang terkandung dalam sumber pertama dan kedua. Tetapi, sejauh manakah bahan-bahan itu boleh dipercayai dan dianggap benar? Bagaimanakah kita mampu pastikan bahawa lukisan-lukisan lama di dinding gua ialah lukisan pengalaman mereka, bukan sebagai daya kreatif mereka menilik masa depan? Atau sejauh manakah kebenaran setiap tulisan penulis sejarah tentang sesuatu perkara tanpa bias atau kesilapan interpretasi?

Pada hemat penulis, sejarah itu akan ia benar selagi mana ia dapat memberikan kebaikan kepada si penerima sesuatu sejarah. Contohnya, jika kita semak punca kepada bagaimana berlakunya peperangan Jamal, kedua-dua pihak nampaknya benar, dan kedua-dua belah pihak sukar hendak dikatakan telah melakukan kesilapan (sila rujuk pensejarahan Islam – kematian Saidina Uthman serta permulaan pentadbiran Saidina Ali). Persoalan mula timbul, cerita siapa yang benar, cerita dari pihak mana? Oleh yang demikian, pendekatan kepada bagaimana ‘punca’ itu memberi kesan baik kepada manusia jagat haruslah ditekankan. Sebagai contoh, jika ‘sejarah’ itu mengkhabarkan bahawa ‘kesilapan’ isteri nabi, keluar dari mesyuarat, tanda tidak bersetuju dengan tindakan ketua baru, sebagai punca peperangan, maka carilah kebaikan di situ, berdasarkan sumber-sumber agama yang kita pegang, yakni seperti, sentiasa menghormati ketua dan bertindak tidak mengikut emosi semata. Dan hal ini boleh diaplikasi kepada cerita di pihak yang satu lagi.

Mari kita cuba teknik ini dalam cerita-cerita sejarah yang lain, contohnya punca berlakunya peperangan dunia pertama, kelahiran manusia bernama Karl Marx, Stalin, Lenin dan seangkatan, dalang 9/11 dan sebagainya.

Penerimaan kepada ini, mungkin boleh menyelesaikan permasalahan puak Syiah dan Sunni yang telah merugikan Islam setelah sekian lama.

Komen kepada sesi kelas TOK selam tiga minggu, yang membuatkan lidah tersekat-sekat dalam berkata-kata, kerana kebiasan sukar melepaskan.

No comments: