Tuesday, May 12, 2009

selamat pagi guru

Selepas menonoton Prison Break dan cerita bersiri yang lainnya, orang kampong mendapat kesimpulan kepada cara bagaimana mereka mampu mengikat minat penonton menonton ceritera mereka hingga bebarapa musim, beratus episod.
Cara mereka mudah, menyisipkan rasa ingin tahu penonton pada setiap pengakhiran episod, pada setiap pengakhiran episod. Mereka menggunakan teknik ini sebaik yang mungkin, dan juga mengkaji benar2 tabiat penonton serta minat mereka.

TITIK2

Setiap tahun, pelajar mempelajari silibus baru, tetapi guru mengajar silibus yang sama untuk bebarapa tahun lamanya, sama dan sama. Kebanyakan pihak yang gemar berprasangka, sering mengataka bahawa kerja itu sangat mudah, sediakan bahan bantu mengajar hanya sekali, boleh guna untuk lima atau enam tahun.

Benarkah ia mudah? Jikalau difikirkan secara selari, ia nampaknya memang mudah. Dan memang benar, juga telah diakui ramai guru bahawa mengajar perkara yang sama setiap tahun adalah perkara yang mudah.

Tetapi ada juga pihak lain mengatakan bahawa kerja guru ini, kerjanya berat benar, sang pembentuk masa depan dan sebagainya. Sejauh mana ketelusannya?
Ramai cerdik pandai mengakui, untuk berjaya dalam pelajaran, rasa ingin tahu, intuisi diri yang tinggi adalah sangat diperlukan. Mereka termasuklah salah seorang pemenang hadiah Nobel tahun, Roger D. Kornberg yang mengatakan bahawa tekanan peperiksaan, dalam kata lain, pelajaran berorientasikan peperiksaan adalah suatu perkara yang sangat tidak sihat. Untuk berjaya, menurut beliau lagi, perlulah ada rasa ingin tahu yang tinggi dalam diri dan hal ini tentunya telah diaplikasikan oleh beliau sendiri dalam proses sebelum memperoleh hadiah Nobel (jika gelaran ini diperakui kehebatannya).

TITIK2

Pada hemat orang kampong, mengapa guru2 jarang (baca; tidak) menyisipkan nilai rasa ingin tahu pada setiap penghujung kelas, sebaliknya memberikan bagai suatu bebanan kepada pelajar. Tidak disangkal, latihan menjana kefahaman pelajar tetapi bagaimana pula dengan sisi sifat ingin tahu, tabiat dan minat pelajar? Adakah sekolah tempat untuk melahirkan robot? Dan guru pula, apabila kerja rumah yang diberikan mereka tidak diselesaikan, seperti biasa, ada saja yang merajuk sana sini.

Adil, jika guru, bersusah berpayah untuk membuatkan pelajarnya minat akan subjek yang diajari, sambil memberikan kerja rumah yang selari dengan usahanya.
Benarlah, apa-apa pekerjaan ada sisi susah dan sisi mudah-nya.
Tidak keterlaluan jika orang kampong meletakkan tanggungjawab membentuk masyarakat pada bahu guru2 sekolah, seawal pra-sekolah.

No comments: