Friday, March 20, 2009

revolusi-tak-tertangkap

aku suara penyair dari dunia 'kan datang,
zamanku sendiri tak faham maknaku mandalam,
Yusufku bukanlah sedia bagi pasar ini,
putus harapku dari kawan-kawanku lawas,
Gunung Sinaiku menyala bagi Musa yang akan datang,
samudera mereka diam dan tenang penaka embun,
tapi embunku gelisah penaka taufan membadai,
laguku dari alam lain, bukan seperti senandung mereka,
gentaku ini memanggil musafir lain,
ayuh kawan ikut bertemasya.

Muhammad Iqbal, Asrar-I Khudi

3 comments:

Anonymous said...

(sambungan dari topik ppsmi, sebab dah tenggelam)

pembetulan.

saya 'saudari'.

teori pengetahuan?

tak.

sebab teori boleh difikirkan oleh sesiapa sahaja.

walaupun mengambil masa.

saya malas mahu belajar perkara-perkara yang saya boleh fikirkan.

macam falsafah.

tak perlu kaji falsafah orang dulu.

sebab kadang-kala saya juga pernah terfikirkan beberapa flasafah/filasuf(?) yang pernah dinyatakan dalam buku-buku falsafah.

Dan saya tak pernah pun baca mana-mana buku falsafah.

(ok, sedikit keluar topik. maaf.)
(saya kenal dua orang iqbal dalam hidup saya. saudara dari sekolah mana dulu?)

Anonymous said...

oh.

blind force tu apa?

orang kampong said...

sbpi jempol
sekolah kampong
owh cm2 gaye pemikiran saudari,,
iqbal nie penyair arab,,
syair ini sesuai utk muhammad 'abduh..dan myb sy..
haha
blind force;try bace 20 protocol of elders zion,,(klu berminat)huhu