Tuesday, May 26, 2009

big-bank

Bank telah ditubuhkan di negara-negara Barat sebelum penggunaan wang kertas lagi. Pada ketika itu emas merupakan hasil kekayaan yang dikumpulkan oleh orang-orang barat. Emas itu disimpan di dalam bank untuk simpanan. Penguasa bank itu membuat catatan berkaitan dengan nama pemilik emas, jumlah yang disimpan dan perkara-perkara penting yang lain sebagai bukti simpanan.

Dalam jual beli, surat catatan itu tadilah yang digunakan sebagai emas. Surat itu jugalah yang beredar dari satu tangan yang lain. Oleh kerana surat itu lebih ringan, maka ia lebih digemari penggunaanya dalam perniagaan daripada penggunaan emas itu sendiri. Emas itu tetap terus disimpan di bank, cuma pemiliknya sahaja yang berubah-ubah melalui kenyataan surat tersebut. Penguasa bank pula amat mudah menjalankan urusan simpanan emas kerana hanya sedikit sahaja daripada emas yang dikeluarkan oleh penyimpannya. Bank mendapat keuntungan melalui dua cara; pertama dengan mengenakan bayaran tertentu sebagai upah dalam bentuk emas dan kedua mengenakan bunga kepada peminjam emas tersebut melalui surat simpanan.

Memberi pinjaman sememangnya merupakan kegiatan bank yang utama pada ketika itu kerana penguasa bank mengetahui bahawa emas yang disimpan hanya 10 % sahaja yang akan dikeluarkan oleh penyimpan, yang bakinya digunakan untuk mendapatkan bunga melalui pemberian pinjaman.

Sistem bank peringkat awal ini maju setapak lagi dengan pengeluaran surat-surat yang seimbang dengan jumlah emas yang disimpan. Sekeping surat menyamai satu paun dan seterusnya. Bank yang menyimpannya mendapat keuntungan yang banyak melalui penipuan. Walaupun pada teorinya ia boleh dibawa ke hadapan pengadilan, tetapi undang-undang ketika itu tidak berupaya untuk memberi keadilan kerana sama ada raja, pembesar atau rakyat nsemuanya meminjam wang daripada bank.

Penguasa bank akhirnya membentuk satu kelas masyarakat yang dikenali sebagai golongan kapitalis atau borjuis. Kekuasaannya tidak dapat digugat oleh sesiapa walaupun raja kerana bendera atau tentera negara-negara Barat dikuasai oleh golongan ini. “Gold Smith” ialah nama seorang pengasas bank dan nama itu juga dikenali sebagai kerajaan yang sangat berkuasa dan berpengaruh di barat pada satu masa dahulu. Penyokong-penyokongnya terdiri daripada ahli-ahli falsafah, asaterawan, ahli-ahli sains dan sebagainya. Siapakah yang mampu mempertikaikannya jika ia melakukan penipuan melalui bank? Malahan undang-undang ketika itu terpaksa akur kepada keputusan mereka. Pada masa pemerintahannya, penguasa-penguasa bank dibenarkan mengeluarkan wang kertas sebagai alat pertukaran dalam perdagangan sebagai ganti kepada emas.

Pemikiran politik dan ekonomi al-Maududi; Mustafa Haji Daud

No comments: