Thursday, May 28, 2009

Cett! Kalah!

walaupun Manchester United tewas semalam, ada perkara yang lebih menarik minat orang kampong yang tersebar merata di akhbar dan berita yakni 'Chin Peng tak dibenar pulang' (Berita Harian).

apa agaknya rasa mereka, pahlawan yang sering merangkak dalam kebutaan malam, menyembunyikan kepala dari tertusuk lalu pecah dek peluru tajam sang pengikut telunjuk Inggeris, kerana hanya ingin melepaskan belenggu yang merantai tanah air langit junjungan, apabila tidak dibenarkan pulang memijak tanah tertumpahnya darah kawanan pejuang lain?

ketika ini, sangat berguna untuk kita telus dan amanah dalam melihat semula sejarah, jangan tuduh semberono, rujuk bukan hanya buku teks sejarah tingkatan 5, rakaman video mahupun gambar-gambar, malahan lebih lagi.

orang kampong pasti dan pasti, Perdana Menterinya lebih tahu dan tahu sejarah!

petikan ringkas dari buku Islam Melayu Komunis, wawancara dengan Abdullah C.D, Rashid Maidin, Abu Samah.

Rashid Maidin : "..................Cuma satu perkara saja ingin saya tegaskan, iaitu masalah perang dalam negeri dan perdamaian. PKM bukan sebuah parti yang haus perang, bahkan sebuah parti yang cintakan perdamian........Sebab itulah kami pergi ke Baling dulu. Kami bersedia menamatkan perang dalam negeri dengan syarat yang adil dan munasabah........."

No comments: