Friday, June 26, 2009

hamba Yahudi hamba

Semua tahu bahawa Yahudi telah menguasai ekonomi dunia, sehingga hampir golongan Gentiles tidak dapat langsung mencelah. Mereka telah menguasai dari segenap aspek, hampir keseluruhannya, dari primer, sekunder mahupun tertier, hinggalah apa yang tidak jelas - menjadikan orang bukan Yahudi sebagai alat untuk mencapai matlamat mereka, antaranya termasuklah pemimpin-pemimpin negara, yang tanahnya menampung Ka'abah, tanahnya yang menampung universiti 'harapan' agama.

Sekali imbas, memang sukar untuk Gentiles memenangi perang ini, tetapi mari kita berhenti sejenak, dan melihat semula sejarah bagaimana mereka (baca; Yahudi) naik. Ternyata, sungguh mereka menjadi seberjaya ini bukannya mudah. Suatu masa dahulu, di mana sahaja mereka mendarat, pasti akan dipijak, dihina dan dihumban keluar negeri, mereka tidak punya harta dan sering merempat - di Jerman, Rusia, Poland, Amerika Syarikat, suatu masa dahulu. Semua pasti tahu, mereka ini bangsa buangan.

Antara teori kepada kebangkitan ekonomi Yahudi ialah, mereka bukan berfikiran material, tetapi sebaliknya lebih kepada spiritual. Untuk tidak mahu Gentiles mengacau ganggu, kaum laknat ini mula menerapkan ideologi ekonomi yang entah apa-apa termasuklah, kapitalis, liberalisme, neoliberalisme, keynesianisme, neoklasikalisme dan sebagainya. Nah! Hasilnya ini. Mereka bukan mudah-mudah sahaja berada di langit, mereka turut dipijak. Tetapi awas! Kepercayaan merupakan senjata ampuh mereka, prinsip tidak mampu dihinjak.

Seteruanya, keterikatan antara mereka, persaudaraan yang sangat kuat diambil pakai sebagai pemangkin kejayaan sehingga hari ini. Mereka sehingga sanggup memegang 'undang-undang orang asing' (the Law of the Stranger) untuk mengikat ekonomi Gentiles dan menghasilkan kebergantungan- 'unto a stranger thou mayest lend upon usury; but unto thy brother thou shalt not lend upon usury' (definisi undang-undang tersebut). Tetapi kita? Maka di sinilah keberjayaan dasar pecah perintah (devide and govern) nampak jelas, ianya termasuklah ideologi demokrasi, feminisme, sekularisme, patriotisme, nasionalisme, negara bangsa, dan sebagainya. Sikap penting diri mula dicanang dengan rancaknya.

Maka hari ini, kita bagaimana? Adakah isu di negara Palestin akan berakhir dengan hanya menyalurkan berjuta ringgit ke sana atau usaha budak-budak kolej memboikot Milo, McD, Starbuck sudah cukup? Memang benar, usaha-usaha kecil itu penting, tetapi itu untuk orang kecil sahaja layaknya. Kita umat Islam, bukan umat yang kecil-kecil, anak-anak. Kita ada sejarah kita tersendiri bukan?

Di Malaysia, ada satu dasar pecah perintah paling zalim di dunia, paling zalim di dunia - dasar melangitkan bahasa penjajah!

No comments: