Sunday, June 7, 2009

OMG!

Catatan kali ini agak skeptikal dan mempunyai tanggapan yang pesimis tetapi dalam masa yang sama masih juga cuba menghampiri akurasi.

Si manusia kelabu itu cuba buat baik. Tentunya untuk sesuatu yang menguntungkan dia dan keluarganya. Dia bercakap di hadapan masyarakat awam Islam di Mesir (tanpa dihadiri Hosni Mubarak tentunya, mungkin kerana ‘demokrasi’) dengan penuh keyakinan dan kreadibiliti sebagai seorang pemimpin sebuah negara Amerika Syarikat (tidak lebih dari itu, hanya sebuah negara) yang mana cuba merubah persepsi buruk dunia Islam terhadap negaranya tercinta. Di bawah ini merupakan sebahagian isi penting tentang ucapannya yang dipetik dari akhbar Utusan Malaysia, Jumaat, 5 Jun 2009 pada muka surat 21.


“Selagi perhubungan kitra dicorakkan oleh perbezaan antara kita, selagi itulah kita akan memperkasakan golongan yang mahu menyemaikan bibit kebencian dan bukannya perdamaian.”

Di dewan besar Universiti Kaherah, Obama menegaskan pertalian AS dengan Israel, yang menjadi punca sebahagian besar kecurigaan Arab terhadap AS, tidak dapat diputuskan dan beliau menolak kata-kata jahil golongan yang menafikan berlakunya Holocaust.

Beliau berjanji untuk memerangi ‘stereotaip negatif’ tentang Islam di mana-mana sahaja.

“Bagaimanapun prinsip yang sama mesti juga digunakan berhubung tanggapan umat Islam terhadap Amerika,” katanya yang menyentuh mengenai isu-isu sensitif di rantau ini seperti demokrasi dan hak-hak wanita.

Dalam kenyataan yang ditujukan khusus kepada golongan muda Islam, Obama berkata: “ Saya tahu ada ramai orang Islam dan bukan Islam yang mempersoalkan sama ada kita boleh menempa permulaan baru ini.

“Sesetengahnya ingin memarakkan api perseteruan dan menyekat kemajuan, sesetengah pula beranggapan usaha ini sia-sia, bahawa kita sudah ditakdirkan akan berbalah, dan pertentangan antara peradaban sudah berlaku.

“ Terdapat perasaan takut dan rasa curiga yang begitu mendalam, tetapi jika kita memilih untuk terus terlikat dengan peristiwa silam, kita tidak akan melangkah ke hadapan.”
Pada muka surat yang sama, sempat juga dipetik;

“Kerajaan baru AS mahu mengubah imej ini. Saya ingin menegaskan perubahan ini tidak akan dicapai menerusi percakapan, ucapan dan slogan,” kata Khamenei di makam Khomenei.

Pada malam hari (hari yang sama petikan di atas dikeluarkan), tidak terlepas peluang, orang Melayu juga berbincang tentang perkara ini (analisis Awani). Antara perkara menarik yang dibangkitkan, jikalau Obama itu mempunyai keyakinan dan kreadibiliti yang cukup tinggi untuk berdialog, siapa pula pemimpin dari sebelah kita orang Islam yang berani menyambut perlawaan tersebut? Selain itu, lawatannya juga dianggap sangat provokatif, yang mana memandang cukup rendah kepada tahap kepemimpinan Islam serta perwakilan agama. Dia juga seolah-olah ingin menunjukkan bahawa masyarakat Islam yang liar dan yang harus dijinakkan.
Orang kampong juga tertanya-tanya, apa darjat si manusia kelabu ini ingin berdialog dengan ketua agama Islam, bukankah Obama itu hanya sekadar ketua sebuah negara? Negara lawan Agama? Adakah sebuah negara AS itu sama darjatnya dengan berbilion masyarakat Islam seluruh dunia? Apa darjat orang Islam di mata mereka?
Lawatan dan ucapan si manusia kelabu ini hanya sia-sia dan omongan kosong (buat orang Islam), tanpa ada jalan keluar dan keadilan yang sejati. Tidak logik dan sungguh tidak masuk akal, orang kafir ingin membantu kita, orang Islam. Mana mungkin, yang batil itu ingin membantu yang hak. Penipu, yang syaitan itu ingin membantu anak Adam.

No comments: