Thursday, June 4, 2009

UDARA

Orang kampong ada membaca cerpen Uda dan Dara, yang tertarik juga menarik dia (baca; orang kampong) ke beberapa bahagian yang mengusik rasa hatinya.

Dara kadangnya terlintas di benak dan fikiran, menyalahkan ibu yang melahirkannya, dengan lain kata yang agak mudah, dia juga kadangnya ada mempersoalkan takdir tuhan.

Dara menengadahkan mukanya lalu berkata antara sedu-sedannya, “Ah, adakah pintaku yang buruk atau ibu yang salah mengandung?”

Usman Awang mungkin berniat untuk menunjukkan sifat sebenar manusia kaya penziarah tempat suci juga mewarisi idea manusia ala-ala kapitalis.

Pemergian Uda dirasakan benar beratnya oleh ibunya. Kini dia harus membanting tulang di sawah yang selebar kangkang kera itu. Maka, seperti kebiasaan, sebahagian petani yang miskin di kampong itu apabila sampai musim turun ke sawah, ibu Uda pun berkunjunglah ke rumah besar Tuan Haji Alang memohon pinjaman wang bagi belanja turu ke sawah dan belanja sementara padi berbuah.Tuan Haji Alang ini ialah “kedai pajak” tempat mengadukan sesak sukar, tempat meletakkan sebarang cagaran yang masih ada bagi mendapatkan sedikit kepercayan meminjam wang.
Penulis sembunyi-sembunyi terang menayangkan lakonan Uda yang sanggup meninggalkan ibunya di kampong, terkapai-kapai berseorangan demi melansungkan hidup, hingga memaksa dirinya menggadai harta. Uda yang sebenarnya memaksa!

Apakan daya awak sudah tua, tempat pergantungan tidak ada. Si Uda jauh sudah di kota, maka dengan keluhan yang berat dan linangan air mata daripada lubuk jiwa yang terkocak digadaikannyalah sawah pusaka yang amat dicintainya itu kepada Haji Alang. Itulah dayanya sebagai seorang ibu tua yang miskin dalam menghadapi hidup kelilingnya yang kejam lagi bengis itu.

Demi Dara, anak Melayu tumpas. Ramai yang tumpas, orang kampong juga.

Menangis ibunya melihat keadaan puteranya yang dulunya segar-bugar, tangkas dalam silat, gagah dalam gerak, kini hanya sebagai rangka.

Mari, tanpa segan silu, membuka kembali lembaran cerpen pilihan abad, catatan bangsa sendiri. Tidak molek jika mudah sahaja cakap begini begitu tentang kasih Uda dan Dara tanpa membacanya sendiri. Itu pun jika tahu tentang karya ini, mungkin kerana telah dikaburi Romeo dan Juliet.
seperti biasa; gambar sekadar hiasan

No comments: