Wednesday, July 15, 2009

jangan main-main

Sekarang ini banyak sekali golongan yang memperjuangkan hak kesama-rataan dalam perlbagai institusi. Hal ini termasuk juga hak sama rata antara lelaki dan perempuan. Femisme antara fahaman yang keras dalam memperjuangkan perkara ini, dan juga meletakkan beberapa hujah dalam menyokong perjuangan mereka. Antaranya, hujah berkaitan kepercayaan umat Islam dalam proses penciptaan Adam dan Hawa’ itu sendiri yang mereka lihat seperti tidak adil. Kepercayaan umat Islam ialah, Hawa’ dilahirkan dari tulang rusuk Nabi Adam, dan oleh yang demikian, mereka menuduh umat Islam ada yang menggunakan kepercayaan ini sebagai modal untuk memandang rendah golongan wanita, berlaku zalim, diskriminasi dan sebagainya.

Saya juga turut tertarik dengan hal ini. Dalam buku terbaru seorang penulis muda Malaysia, Faisal Tehrani, iaitu Saasatul Ibad ada sedikit sebanyak menyentuh hal ini. Dalam bukunya itu ada menyebut;

“Dalam Surah An Nisa’ ayat mula-mula ada dinyatakan :

“Wahai sekalian manusia bertakwalah kepada tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari ‘nafs’ yang satu. Dan darinya Allah menciptakan pasangannya, dan dari kedunya Allah memperkembang biakkan lelaki dan, perempuan yang banyak.

“Hendaklah anakanda ketahui sesungguhnya nafs itu sebenarnya membawa ia kepada makna diri, atau jiwanya sendiri yakni ashl dzat atau zat asal. Maka itulah tiada beza antara kejadian perempuan, dan lelaki. Bahawa perempuan itu diciptakan ia dari jenis yang sama dengan Adam, tiadalah di mana-mana pun petunjuk pada ayat tersebut kononnya perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk Adam alaihissalam. Yakni, penegasan kita adalah tidak ada ayat Tuhan yang menunjukkan bahawa perempuan itu diciptakan ia dari tulang rusuk, atau maksudnya ia itu diciptakan berbeza dengan lelaki. Hanyalah ia semua sangkaan sahaja. Adapun agama ini bukan ia berdiri atas sangkaan. Adapun sangkaan itu ia sesuatu yang ghalat.”

Sesuatu yang menghairankan, jikalau benar, ayat Quran tidak langsung menyebut tentangnya, bagaimanakah kita mendapat idea/mitos kepada cerita Hawa’ itu diciptakan daripada tulang rusuk Nabi Adam? Siapa pula yang membina idea/mitos tersebut dan dari mana pula sumbernya?

Mungkin dengan mengkaji kitab Perjanjian Lama (Torah), Buku Kejadian (Genesis), kita bakal mengetahui dari mana punca idea/mitos tersebut.

"So The Lord God caused the man to fall into a deep sleep; and while he was sleeping, He took one of the man's ribs (also translated took part of the man's side) and closed up the place with flesh. Then The Lord God made a woman from the rib He had taken out of the man, and He brought her to the man. The man said, "This is now bone of my bones and flesh of my flesh; she shall be called 'woman,' for she was taken out of man." For this reason a man will leave his father and mother and be united to his wife, and they will become one flesh." (Genesis 2:21-24)

Jadi bagaimana? Saya sungguh yakin dan percaya, hanya al-Quran itu yang benar dan sebenar, dan juga berbentuk sempurna lagi kamil. Dan juga, ayat-ayat al-Quran itu tidak akan ada percanggahan antaranya, itu jelas dan terang. Bairpun, kita umat Islam dituntut untuk mempercayai kitab Zabur, Taurat dan Injil, namum ia hanya boleh dijadikan sebagai sumber selagi ia selari dengan ayat-ayat al-Quran.

Catatan ini tidak menuntut kepada kesimpulan, tetapi memohon kepada cetusan rasa pada akal dan jiwa.

No comments: