Sunday, July 12, 2009


Entah kenapa, sejak kebelakangan ini, saya asyik teringat akan kenangan lepas. Entah kenapa.

Saya bekas pelajar SBP Integrasi Jempol, nasib tidak menyebelahi, hampir benar dengan rumah, tetapi saya tetap bersyukur. Dulunya, saya ini seperti pelajar lain, biasa sahaja, cikgu suruh belajar, saya pun belajar, jika peperiksaan hampir tiba, macam pelajar lain juga, hati berdebar tidak tentu arah. Biasa sahaja, jadinya, tiada yang menarik.

Tetapi, entah kenapa. Sejak kebelakangan ini, saya asyik teringat akan kenangan lepas.

Saya takut cikgu marah. Setiap hari Isnin, ada perhimpunan rasmi di dewan besar, berpakaian siap dengan kasut hitam, stokin, seluar hijau, tali pinggang hitam, baju putih kemas bergosok, leher pula diikat dengan tali sekolah. Tidak lupa, songkok di kepala. Saya seperti pelajar lain, pakai pakaian, seragam.

Saya takut cikgu marah, jadi saya ambil kesempatan perhimpunan berjam itu untuk menyiapkan kerja sekolah yang bertimbun, saya tidak membuang masa. Memandangkan ketika perhimpunan, kami disediakan oleh pengawas, tempat duduk yang selesa, jikalau kerja sekolah sudah usai, mata mula rasa kantuk dan akhirnya, tidur. Terima kasih kepada kerusi plastik kuning, banyak jasamu.

Ketika tingkatan empat, perhimpunan dijalankan juga pada hari Isnin. Tetapi kali itu, lain sedikit. Entah apa tujuannya, saya kurang pasti, sedang sibuk menumpukan perhatian pada kerja sekolah, tiba-tiba pelajar lain bertepuk tangan, gemuruh benar. Kepala mula terdongak, melihat seekor demi seekor burung merpati dilepaskan, tiga semuanya, oleh pengetua diiringi angkatannya, dengan senyuman. Saya mati kutu, terkejut melihat, apabila seekor demi seekor tumbang, terlanggar dinding dewan ketika terbang. Hati pilu, mula rasa kelakar. Kerja sia-sia.

Disebabkan saya ini gemar menyibuk, saya pun bertanya pada rakan sebelah. Dia beritahu, itu lah tandanya merdeka, bebas, aman dan damai, kami ingin memulakan bulan Ogos. Barulah saya faham, mungkin pengetua dan angkatannya ingin meniru aksi di televisyen, namun, saya ini orangnya gemar juga mempersoalkan. Mungkin disebabkan sifat gemar memberontak, itulah, saya mempersoalkan apa tujuan sesuatu itu diadakan di sekolah, termasuklah dipaksa memakai kasut hitam dan tali leher. Setahu saya, Islam tidak pula mewajibkan, juga, ‘kemas’ itu, bukankah suatu yang amat subjektif? Isu merpati itu, saya turut persoalkan.

Apa kaitan merpati dengan kebebasan? Adakah Islam ada pernah menganjurkan aksi seperti itu? Saya mula bertanya pada diri, tetapi tidak pernah bertemu jawapannya. Sehinggalah saya terbaca karya David Icke dalam bukunya ‘The Biggest Secret’, dalam bab ‘The Babylonian Brotherhood’ ada menyebut tentang Namrud dan isterinya, Semiramis.

‘Nimrod and Semiramis have remained the key deities of the Brotherhood to this day under many different names and symbols. Nimrod was symbolised as a fish and Queen Semiramis as a fish and a dove……A fish and a dove are two symbols still widely used in religious ritual and national ceremony, although most of the people involved have no idea of the true meaning.’

Saya juga turut merayau-merayau di laman sesawang, manalah tahu, bertemu dengan contoh lain. Dan ini, dari sebuah karangan bertajuk ‘The Age of Semiramis’ dari ‘Myths of Babylon and Assyria, Chapter XVIII’.

‘In her character as the legendary Semiramis of Greek literature, the Assyrian queen was reputed to have been the daughter of Derceto, the dove and fish goddess of Askalon, and to have departed from earth in bird form……….Semiramis was similarly deserted at birth by her Celestial mother. She was protected by doves, and her Assyrian name, Sammu-rammat, is believed to be derived from "Summat"--"dove", and to signify "the dove goddess loveth her".’

Semiramis inilah, dia yang memulakan penyembahan manusia terhadap manusia. Semiramis inilah yang memulakan, manusia sembah manusia, dan pelbagai fiksyen lain tentang ketuhanan, termasuklah konsep ‘anak tuhan’. Sama ertinya dengan lambang Swastika, jika diikutkan maksud sebenarnya ialah berakar dari perkataan ‘svasti’,yang maksudnya, keadaan baik, sihat sejahtera. Tetapi mereka menggunakannya sebagai simbolik terbalik.

Jika kita menganggap itu simbol kebebasan, makanya, maksudnya……..

No comments: