Monday, April 5, 2010

Tawar

Saya tidak berarak sambil berselawat ketika maulud, jadi saya tidak berlebih-lebihan menyambut ulang tahun kali ini. Cumanya saya berasa sangat bertanggungjawab dengan usia yang diberi, oleh itu saya fikir renung, lalu memuntahkan segala hasil melalui tulisan, jika termampu, hanya sekadar catatan untuk masa depan.

Amat tajam kejatuhan yang saya hadapi, menikam hati seluruhnya, bukan saya sahaja. Disebabkan usia saya panjang, saya berkesempatan untuk merasa tikaman dan ludahan kahak dari pertanggungjawaban atas perlakuan. Saya tumpas, hati saya keluarkan lalu saya carik cincang hati itu menjadi banyak. Agar nampak terang darah merah terpercik memancut keluar.

Tidakkah kamu terlihat? Tidakkah kamu melihat?

Agar usia ku panjang, agar ia mampu berputar ke atas, atau paling kurang ia mampu seimbang dengan masa lalu. Jalannya pelbagai untuk ia menjadi nyata, dan saya nampak itu. Cuma belum tersampai dan termampu untuk digapai. Tawar, sekarang ini tawar dan sedikit-sedikit pahit pada hujung rasa.

Tipu dan saya menipu diri sendiri, perkara itu tidak boleh hilang luput dari bayang mata dan wajah. Apa yang terpalit terus melekat, cuma kebijakan untuk meyembunyikannya atau kelemahan melihat sahaja menjadi sempadan. Jaga wajah tidak sesukar menjaga hati, menjaga nafsu lapar dahaga tidak sesukar menjaga air mata. Kerana apa yang di dalam itu lebih kekal, lebih mudah diserang.

Jika bukan orang luar, hati ini sendiri ada tenteranya. Bahagian yang siap siaga memukul hingga patah riuk tubuh sendiri, seperti lagaknya orang gila dan mabuk, mencedera menzalimi anggota tubuh. Tentera ganas garang sentiasa ada tugas, menanti saat kehancuran tubuh sendiri.

Dan saat itu sudah sampai buat saya, malah mungkin sudah berlalu. Kelahiran baru, manusia mula muncul dari kehancuran dan kejatuhan.

Salam dari abang; Rebut 5 perkara sebelum 5 perkara! Salah satu masa muda sebelum masa tua mu, life aint about how hard you hit but how hard you can get hit and keep moving forward... Selamat hari lahir.

5 comments:

faratul nia said...

maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie
maaf.sowie.maaf.sowie.maaf.sowie

Anonymous said...

biar selangkah tetapi kedepan..
biar setitis tetapi bergelora..

makcik said...

selamat hari lahir...semoga allah panjangkan umurmu........

boyka said...
This comment has been removed by the author.
boyka said...

jang hpy besday,,, soli lambat ,den lupo lak aiiii.huhahuahua