Wednesday, July 22, 2009

Dia Islam [a(ii)]

Ya, Tuhan masih selamatkan dia, 3 minggu, 11 hari kemudian. Dan hari ini – hari kejadian 9/11.

Itu letupan, bukan kapal terbang yang rempuh. Dia pasti pihak berita terutama FOX News, mengada-adakan cerita, itu propaganda, mesti ada yang tidak kena. Dia sedang duduk di kerusi empuk sambil menonton televisyen,di kedutaan Malaysia, Putra, melapor diri, dia antara yang terselamat. Mana mungkin, dia tidak dengar bunyi enjin kapal terbang pun ketika itu. Dia bukan bodoh, dia penasihat undang-undang, yang kalah judi!

Pulang ke rumahnya, tingkat 11, dia baru sahaja bercakap dengan ayahnya, guna telefon bimbit, ayah nampak lega, anak kesayangan selamat. Tetapi tidak dia, dia mahu ketenangan dengan pulang benar-benar pada Islam, dia belum rasa benar-benar selamat. Dia ingin pulang ke kampung, mencari tenang, mencari harmoni, belajar semula. Dia buka pintu rumahnya, dalam keadaan sedar, dia terus berfikir dan mempertimbang.

Dia kemas barang, jam di telefon bimbitnya, 1730, hati tidak tenang, masih. Terus masukkan siap-siap, beg hampir penuh, dibawa semua barang wajibnya, baju Hawaii, baju hijau terang satu poket hitam, boxer biru, minyak wangi, buku-buku (buku catatan kecil, My Private Journal dan buku Fidel Castro,My Life), dan lain-lain barang, yang perlu sahaja. Dia benar-benar ingin pulang, bersama barang kesayangan, barang kenangan, 3 minggu 11 hari lagi dari sekarang.

Dia buang kotak rokok, kerana sudah habis, kosong, juga botol arak. Dia baru sahaja tempah tiket penerbangan pulang, 3 minggu 11 hari lagi, guna lebih-lebih duit bank, walaupun beribu harga tiket, dia tekad. Dia rasa tidak selamat, sungguh. Dia gelisah, dia pasang televisyen, ingin juga tahu angkara siapa semua itu – tragedi 11 September. Berita, dari CNN, WTC7 pula roboh, katanya kerana tunjang bangunan, campuran besi mencair, haba terlampau panas. Panas akibat, letupan dan kebakaran minyak kapal terbang. Keningnya berkerut.

Waktu yang dijanjikan.

Dia naik teksi, warna kuning, dia teringat dia kalah judi, dia pemabuk, dia perokok. Dia gemar baca buku, tetapi dia kalah judi. Mungkin belum dia baca buku teknik berjudi, atau memang bukan nasibnya, kerana dosa. Tujuan, ke lapangan terbang, mahu terbang pulang, ingin pulang dan belajar. Banyak perkara dalam minda, dia payah untuk susun yang mana perlu, pemandu teksi tidak berhenti bertanya pendapat, tentang tragedi itu. Dia tahu, dia mahu pulang, dan sampai, di lapangan terbang.

Soalnya, dia mahu pulang bukan takut ada letupan lagi, dia takut dia meletup sebelum sempat bertaubat, dia takut dia meletup sebelum dia berjumpa dengan isterinya. Walaupun semua orang takut, naik kapal terbang ketika itu. Tetapi tidak dia, dia percaya itu semua acah-acahan, dari syaitan, juga dari Bush.

Dia sampai langsung, di Cangi Airport, banyak benar kenangan di sana. Sangat banyak. Dia tenang, cuba menghayati kenangan tersebut, dan bergembira bukan bersedih, semua kenangan manis. Adiknya sudah menunggu, dengan kereta baru, nampak dia sudah bekerjaya, itu adik isterinya. Adik dan dia, terus berlalu pergi, pulang ke kampung, di sebelah selatan, Semanjung Malaysia.

1 comment:

faratul nia said...

elok2 taw....
byk barang kesayangan..btol kew?
hehe....