Sunday, August 2, 2009

saya yang tertinggal

Bangun tidur, saya baca mesej di telefon bimbit; salam, dgn nama tuhan yg mgerakkan awan dan yg memberi, mencabut kuasa pada siapa shj, atas sedar hati yg lemah ini abg bergerak..doakan. Dan saya bergegas mencari punca internet tanpa wayar, pergi untuk membuat catatan, khas ditujukan kepada mereka yang berani dan berhati maha besar.

Saya mendoakan mereka yang turun melawan ketidak-adilan, mereka yang turun menunjuk rasa berani atas jiwa merdeka, mempertahan hak dan kebebesan diri. Apakan daya, saya jauh, jauh dari lokasi dan jauh juga dari merdeka, saya masih terikat dengan pelbagai ikatan – kekeluargaan, sebagai seorang pelajar, kewangan, dan lain-lain. Ini semua membuatkan hati yang besar mengecut sekecil-kecilnya, maka tidak mampu berbuat apa-apa, melainkan membuat catatan, khas ditujukan kepada mereka yang berjiwa besar – sang penggempur dasar I.S.A!

Saya berada di celah-celah masyarakat pelajar yang sedang sibuk menjamu selera, ketika ini jam di tangan menunjukkan angka 12 dan 3. Saya tidak lapar, jadi saya tundakan nafsu, dan menulis catatan ini, di samping orator-orator yang tidak berhenti-henti bercakap. Saya hanya mendengar dan menulis di sini, di atas meja dan kerusi di cafe.

Saya doakan mereka yang berani melawan, bukan melawan kerajaan, bukan melawan Najib, bukan melawan Barisan Nasional, tetapi mereka yang berani melawan pengkhianatan, kezaliman, kekejaman dan kebobrokan yang menghancur. Pada hemat saya, niat atau tumpuan adakah hal yang paling penting dari segalanya, makanya, saya berharap penuh, para pejuang sekalian yang turun ke jalan raya hari ini, benar-benar tetap dengan niat masing-masing – bukan melawan kerajaan, tetapi melawan kezaliman.

Percaya atau tidak, rasa marah, takut, dengki, cemburu, benci itu semua puncanya dari si keji syaitan. Dan jika kita menumpukan kepada rasa itu, seolah-olah kita memberi makan kepada syaitan. Dan inilah yang syaitan mahukan, antara manusia, bergaduh dan berkelahi agar rasa-rasa dari hati itu tumbuh segar mekar. Dan ini juga yang ‘mereka’ mahukan, kita bertempur sesama kita, berpecah dan bersedia untuk diperintah dalam orde yang mereka mahukan. Saya pasti ini benar.

Agar para patriot yang menentang dasar I.S.A menentang bukan ketua kerajaan mahupun institusi itu, tetapi melawan kekejaman dan kezaliman yang dikenakan ke atas kita, rakyat. Supaya patriot bertindak dengan lebih waras ketika berkumpul, berjalan dan menunjuk kasih. Agar tidak ada melawan manusia, tetapi melawan kekejaman yang dikenakan ke atas kita, manusia.

Saya berharap demonstrasi itu berjalan dengan aman dan lancar, tanpa ada sifat-sifat kebinatangan ditunjukkan ketika ia berlansung, termasuklah penembakkan gas kimia pemedih mata/hati terhadap kanak-kanak, pemukulan penerajangan tubuh manusia, pemancutan deras air kimia ke arah masjid hingga pecah jam dinding dan sebagainya. Jangan sampai ada sifat-sifat kebinatangan seperti itu terjadi lagi.

Saya mendoakan agar semuanya selamat dan tidak ada pergaduhan. Saya doakan agar hati-hati patriot akan sentiasa besar dan bersemangat, tidak akan mengaku kalah dengan kekejaman dan ketidak-adilan. Saya juga berdoa agar dasar I.S.A yang kejam lagi hina itu dimansuhkan dengan segera, dan tidak dijadikan sebagai alat lagi dalam mencuri kebebesan serta hak individu sebagai rakyat.

Saya masih di atas kerusi dan komputer ribaku masih di atas meja. Saya doakan para pejuang semua selamat.

Percayalah, ‘mereka’ mahukan kita bergaduh berkelahi sesama kita (baca; manusia), ‘mereka’ mahu manusia memijak manusia agar rasa takut, cemburu, dengki, kejam, bobrok, khianat, benci tumbuh segar dalam diri manusia. Percayalah bahawa rasa itu semua ialah makanan ‘mereka’!

No comments: