Thursday, August 6, 2009

Orator

Tiba-tiba saya berangan, saya ingin menyertai ‘debat’. Makanya, saya cuba untuk merealisasikan angan itu dengan menyertai Kelab Orator. Keahlian saya bermula dengan suatu perjumpaan (tujuan perjumpaan - menerangkan serba sedikit tentang kem yang bakal saya sendiri sertai). Saya diminta untuk memperkenalkan diri, dan mengapa ingin menyertai kelab tersebut – soalan maha klise. Jadinya, saya melayan sahaja, kebosanan.

Untuk tidak meneruskan tradisi kebosanan dalam berpersatuan yang diwarisi segenap persatuan-persatuan anak muda kini, saya pun mula mencipta suatu kontrovesi. Kontrovesinya bukanlah besar benar, tetapi biasalah, yang kecil itu dibesar-besarkan juga. Ada yang terasa, dan mula memberi ulasan buruk, begitu begini tentang saya, bukan memberi ulasan tentang apa yang saya katakan.

Saya, biasalah, cepat berang dan mula mempersoalkan tentang keterbukaan anak muda yang mengaku diri mereka ‘matang’. Mula mempersoalkan kelapangan mereka untuk menerima teguran, walaupun teguran yang pedas. Saya juga bertanya pada diri sendiri, mengapa mereka sampai begini sekali?! Saya pun berfikir dan berfikir, mula menilai semula.

Dan, saya telah pun mengambil keputusan sendiri, dengan tidak sama berada dalam kelab tersebut lagi, pada saya ia hanya suatu pembaziran masa dan ruang. Saya juga menyesal kerana telah membazirkan pelbagai perkara dengan berangan-angan pada tempat yang entah apa-apa. Saya mungkin kaget, tetapi itulah kenyataan, saya tidak layak untuk bergaul dengan orang yang sebegitu rupa, mungkin.

Niat saya hanya satu, untuk mempertingkat mana-mana yang rendah tahapnya, dan juga cuba mengalih pandangan para pendebat daripada yang hanya tahu cakap sahaja kepada mereka yang lebih menjadi kuasa penggerak. Yang paling membuatkan hati saya rasa menyampah, apabila terdengar salah seorang daripada pendebat berkata sebegini ketika ingin membalas hujah, ‘demi negara, maka saya berdiri!’. Sumpah, saya menyampah! Pernyataan itu terlampau hiperbola (pada hemat saya – tiada unsur kebenaran).

Saya tidak mahu melakukan kesalahan kali kedua - hanya tahu cakap, tetapi tidak tahu melaksana. Jadi saya kira, tindakan atau pilihan saya ini tepat dan waras untuk meninggalkan kelab tersebut. Bukan kerana saya ini pengecut untuk melakukan perubahan atau gentar dengan kebijakan mereka dalam melontar kata-kata yang berlebih-lebihan, tetapi yang sebetulnya, saya enggan, saya takut laknat Tuhan bertambah-tambah atas bahu saya ini.

3 comments:

Anonymous said...

memang dah tiada masa untuk bercakap diam dan buat aje

R-Lau R-Piz said...

salam...
puan junainah kirim salam...
ada masa,kontek la dia...

orang kampong said...

fatamorgana;
insyaAllah...semakin tenang sekarang..semakin belajar..

r-lau,,
wslm,,ingt g madam kat aku,,
ko pon sme,,ingt lg ek kat aku???????