Saturday, August 22, 2009

Dia Melompat Tinggi

Nama saya Nur, dan nama isteri saya Nor. Saya berumur 19 tahun ketika mendapat idea untuk membuat catatan ini, dan saya masih muda ketika itu. Begitu juga Nor. Kami berdua masih muda, jadi jika kami menjerit tidak tentu hala sewaktu kami muda dulu, maafkan kami. Tentunya, dulu kami sering menjerit, kerana kami tiada ruang untuk berbisik, malah tiada ruang untuk bercakap dalam nada normal. Jadi kami setuju, untuk menjerit bersama. Saya, Nur dan dia, Nor menjerit dan menjerit. Kami menjerit, tentunya membuatkan orang sekeliling panas hati, jadinya kami mohon maaf, ketika itu kami masih muda.

Saya Nur, dan dia, Nor. Saya suka bermain bola keranjang. Nor pula suka menonton saya bermain bola keranjang. Katanya, saya kelihatan sungguh bergaya apabila mengacah, melompat tinggi dan membaling bola ke arah bakul yang terlekat pada papan di hujung gelanggang. Katanya, waktu yang paling mengghairahkan adalah ketika saya cuba menbuat jaringan 3 mata dengan melompat tinggi dan membaling kuat bola di luar garisan yang membentuk separuh bulatan tersebut.

Kata Nor lagi, dia lebih suka melihat aksi saya, daripada melihat bola itu sendiri kerana dia tidak terkesan sama ada jaringan dilakukan atau tidak. Yang paling penting baginya, dia gemar melihat saya, bukan permainan saya. Kesemua itu telah pun menjawab persoalan yang selama ini saya ragui, terima kasih buat Nor, kerana dia sering berterus-terang dan bersikap jujur di hadapan saya. Ini yang membuatkan saya, Nur dan dia, Nor serasa ingin menjerit sekuat hati, menjerit meluahkan apa yang terdapat dalam hati.

Nama saya Nur. Dari dulu lagi saya rasa sangat hairan, mengapa isteri saya, Nor gemar benar menonton aksi saya ketika bermain bola keranjang. Katanya, dia suka lihat saya, bukan permainan saya. Dan itu menjawab segala persoalan yang bermain di minda selama ini. Padanlah, walaupun kadangnya, saya hanya menjadi pemain atau pemanas bangku simpanan, dia tetap turun menonton saya ‘bermain’ bola keranjang. Dan juga, seingat saya, saya masih belum berjaya melakukan jaringan 3 mata, tetapi pelik, dia gemar benar melihat aksi saya ketika cuba untuk mendapatkan 3 mata tersebut. Ini semua kerana, dia bukan melihat bola itu berjaya dijaringkan atau tidak. Dia melihat saya. Nur.

Nama dia Nor. Dan Nor mengaku, walau teruk mana permainan saya, Nor tetap suka, dan gembira menonton. Kerana Nor tidak terkesan langsung dengan permainan saya, Nor hanya melihat saya, bukan melihat permainan saya. Katanya lagi, mengaku, walau apa pun terjadi, dia, Nor tetap akan suka menonton saya bermain bola keranjang, kerana baginya, saya nampak bergaya sungguh dengan baju tanpa lengan yang dihadiahinya.

Nor dan Nur, sering menjerit selepas sesuatu persoalan terungkai. Kadangnya perit untuk saya terima, tetapi dengan lembut, dia pintar menyisipkan mesej yang hendak dia sampaikan. Itu yang membuatkan saya sering mengajaknya untuk menjerit bersama, biar semua tahu apa yang ada dalam hati kami, saya dan dia, Nur dan Nor.

Lama sudah kami tidak menjerit bersama, serasa perit sungguh. Masanya kan tiba juga dan biar pun saya mungkin menjerit seorang diri sekarang, saya pasti dan pasti. Kala kami di atas sana, kami mampu mengucap selamat datang kepada dunia.

Nama saya Nur, dan nama isteri saya, Nor.

No comments: