Friday, August 21, 2009

kerajaan bumi 2

Lagi, saya lihat kerajaan bumi tidak menjalankan tugas dengan berkesan dan kadangnya nampak zalim sungguh. Ramai, mereka yang membawa atau memakai baju berwarna hitam/merah dan mempunyai lambang ‘anti-ISA’ ditangkap sebelum melakukan apa-apa. Pada hemat saya, hukum sebelum melakukan kesalahan – itu yang dilakukan pada 1Ogos yang lepas.

Saya tidak mahu dan tidak mahu kerajaan 1Malaysia dianggap sama dengan kerajaan Zionis di negara Palestin sana. Saya rasakan, penganut fahaman Zionisme lebih jahat dari itu, dan tidak mahu pemimpin tertinggi kerajaan seperti Najib, Muhyidin dan Hishamudin terlibat dengan fahaman tersebut.

Tetapi selepas saya membaca dan mencari, gayanya nampak berpotensi besar untuk ke arah itu – arah gaya penganut Zionisme. Saya ada baca buku ‘Dari Beirut ke Jerusalem’ yang ditulis oleh Dr Ang Swee Chai, menceritakan tentang rakyat negara Palestin yang dinyahkan kebebasan mereka sehingga tahap yang sukar untuk dipercayai. Dan ini antara petikan yang sempat saya muatkan dalam catatan saya kali ini;

‘Idea tentang sebuah negara Palestin turut diharamkan. Orang ramai yang ditangkap menyimpan barang-barang yang mempunyai bendera Palestin akan dipenjara, tanpa mengira sama ada mereka penyokong PLO atau bukan. Anak-anak berumur tiga atau empat tahun turut ditangkap kerana dakwaan bersikap anti-Israel.’

Saya tidak mahu dan tidak mahu, pemimpin tertinggi kerajaan 1Malaysia bersikap sedemikian. Jangan dan jangan. Saya berharap benar golongan yang mendambakan fahaman Zionisme ini dijauhkan dari saya dan keluarga.

Jadinya, untuk meneutralkan kembali keadaan, saya tidak mahu berfikiran pesimis atau negatif sahaja setiap masa. Saya juga tidak mahu menuduh tindakan pemimpin tertinggi kerajaan 1Malaysia mula ke arah fahaman Zionisme, terlampau negatif bagi saya. Jadinya, saya mula menjadikan buku Melayu klasik seperti Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa dan lain-lain sebagai sumber kepada pendapat saya.

Saya berpendapat tindakan pemimpin tertinggi pada 1Ogos lalu tidaklah berunsur Zionisme (baca; laknat), tetapi terdapatnya unsur-unsur membabi buta seperti yang dilakukan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu. Memang masyarakat pada zaman itu tidak ditahan di stesen komuter atau dilarang masuk ke Masjid Negara, tetapi sejak zaman itu lagi, telah munculnya adat menghukum sebelum terbukti melakukan kesalahan.

Dalam buku ‘Kekerasan Dalam Sejarah Masyarakat Dan Pemerintah’ yang diselenggarakan oleh Qassim Ahmad, terdapatnya bab yang bertajuk ‘Kekerasan Pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka : Penelitian Berdasarkan Sejarah Melayu’ yang ditulis oleh Abdul Rahman Haji Ismail. Dan ini contoh yang menyokong pendapat saya;

‘Maka apabila berita tentang rancangan (Seri Maharaja) ‘hendak naik raja’ itu disampaikan pula oleh Laksamana , orang yang ‘terlalu karib’ dengannya dan satu-satunya pembesar kanan yang masih dapat diharap menyokongnya, sultan pun bertindak segera menghapuskan ‘musuhnya’ itu. Walaupun tanpa bukti yang sahih, memandangkan hubungan darah dan persemendaan yang begitu rapat di antara Seri Maharaja denga Penghulu Bendahari dan Temenggung, dan keterlibatan mereka dalam perlakuan ‘jahat’ melanggar adat itu (kes Tun Fatimah), sultan barangkali sudah membuat kesimpulan yang munasabah iaitu pembesar nombor dua dan nombor tiga itu juga telah ‘berpakat’ menghapuskannya, dan ia perlu bertindak cepat.’

Jadinya, saya boleh membuat kesimpulan bahawa, pemimpin tertinggi masih belum boleh menyerupai kepemimpinan Saiyidina Ali Bin Abi Talib, juga mereka tidak mengambil tindakan kerana terpengaruh dengan fahaman Zionisme. Cumanya, saya bersetuju jika dikatakan, sudah menjadi adat di tanah ini semenjak Kesultanan Melayu Melaka lagi, sering menghukum manusia sebelum sebarang kesalahan dilakukan.

Makanya, padan sungguh jika dikatakan kita ini melaksanakan Undang-Undang Rimba.

Nah! Hari ini saya sungguh positif.

No comments: