Saturday, August 15, 2009

kerajaan bumi

Saya diberitahu dan juga menonton beberapa aksi, yang memaklumkan saya akan penangkapan besar-besaran telah dijalankan sebelum berlangsungnya demonstrasi membantah dasar ISA. Mereka yang memakai baju hitam atau merah dan mempunyai lambang ‘bantah ISA’, semua ditangkap.

Yang membuatkan saya rasa hairan, hukum sebelum mereka buat kesalahan. Undang-undang mana yang polis pakai? Adakah salah memakai baju hitam atau merah, dan adakah salah mempunyai lambang ‘bantah ISA’ pada I Ogos? Peruntukan mana yang polis pakai dan kes mana yang mereka rujuk untuk mengesahkan penangkapan seperti itu?

Saya percaya, cumanya tidak yakin. Saya percaya bahawa Najib, Muhyidin dan Hishamudin (maaf jika tersalah dalam ejaan – saya bukan peminat mereka) masing-masing beragama Islam, dan juga pernah terdengar nama Saiyidina Ali bin Abi Talib. Jikalau tidak, serasa saya sungguh malang buat mereka, jadinya saya menganggapkan mereka bertiga ini tahu akan nama besar tersebut dan juga tahu serba sedikit tentang kepemimpinan Saiyidina Ali ketika huru-hara yang berlaku pada zaman pemerintahannya.

Daripada buku ‘Biografi Gemilang Ali Bin Abi Talib (Abu Turab)’ yang ditulis oleh Mahmud Syakir ada menceritakan saat-saat kematian Saiyidina Ali. Saiyidina Ali mengetahui niat Abdul Rahman Bin Muljam untuk membunuhnya, tetapi beliau tidak menangkap atau melakukan sebarang tindakan, atas alasan Abdul Rahman belum lagi membunuhnya.

Dalam buku tersebut ada menyatakan bukti peristiwa (bukti kes)yang boleh dirujuk;

“ Dia (al-Asy’ath) lantas menunggang kudanya pergi menemui Amirul Mukminin. Apabila sampai di hadapan Khalifah dia pun menceritakan perkara itu (niat Abdul Rahman untuk membunuh Saiyidina Ali) kepadanya dan kemudian berkata : “ Saya rasa Basalah (Abdul Rahman) bin Muljam berniat untuk membunuh tuan. (Maka tindakan segera perlulah dilakukan)”. Jawab Ali : “(Tetapi) dia belum lagi membunuhku.”

Pada peristiwa yang lain;

“Sebentar kemudian datanglah beberapa orang sahabatnya mengheret Abdul Rahman. Ali menyambut kedatangan mereka dengan hormat seraya bertanya: “Apakah yang anda semua mahu?”. Sahabat-sahabatnya itu pun memberitahu tentang ucapan Abdul Rahman yang telah mereka dengar (“Demi Allah, nescaya sesungguhnya aku akan membebaskan mereka dari cengkamanmu (wahai Ali)”). Dengan tenang Ali pun berkata: “Dia belum lagi membunuhku, maka lepaskanlah dia.”

Saya percaya dan yakin Najib, Muhyidin dan Hishamudin bukan seperti Saiyidina Ali. Jadinya logik sungguh, mereka sekawan berani menangkap dan memperlakukan rakyat 1Malaysia pada 1Ogos yang lalu dengan sebegitu zalim.

Pada saya itu zalim.

No comments: