Thursday, May 6, 2010

Katak; Ezam; Senator

Ezam berpindah khemah dan diberikan habuan. Dewan Negara telah pun membuka pintu untuk masuknya seorang pengkhianat. Tetapi malang sekali, beliau mengkhianat dengan menyertai Umno kerana jika bukan PKR, Umno apatah lagi busuknya.

Saya tidak berminat untuk mengulas panjang aksi lucah Ezam tersebut, kerana itulah yang disediakan oleh sistem. Kita tidak boleh mengadu bahawa itu ini salah, kerana itulah dia demokrasi. Hari ini saya fikir PAS parti agung, esok saya rasa MIC parti penyelamat. Orang lain tidak punya kuasa untuk mengata saya, kerana itu kebebasan saya dan juga hak mutlak yang telah diberikan oleh sistem.


Saya walau bagaimanapun lebih tertarik untuk mengulas secara ringkas tentang apakah yang bakal berlaku kepada kapasiti tanggungjawab dan fungsi Dewan Negara selepas ini. Adakah ia terkesan lalu berubah atau tidak?


Pada hemat saya, tujuan kepada penciptaan dewan ini adalah murni. Walaupun kuasanya tidaklah sebesar Dewan Rakyat, ia masih mampu berfungsi sebagai badan pengimbang dalam Parlimen. Seperti dalam Report of the Federation of Malaya Constitutional Commission 1957 ada menyebut, ‘the basis that the powers of the Senate with regard to legislation other that amendment of the Constitution will not be equal to the powers of the House of Representatives but will be revising and delaying powers’.


Selain dari itu, dewan ini juga bertanggungjawab sebagai pemerhati dan pengawal hak-hak yang dimiliki negeri. Setiap Dewan Undangan Negeri mempunyai kuasa untuk melantik dua orang sebagai ahli dewan yang berfungsi sebagai wakil mereka dalam pentadbiran persekutuan, selain perlantikan ahli dewan oleh Yang di-Pertuan Agong kerana sumbangan besar dalam bidang-bidang tertentu termasuklah perindustrian, perniagaan, pertanian dan sebagainya. Fungsi ini hanya berlaku jika wakil yang dilantik dari negeri adalah majoriti dalam dewan.


Malang
sekali, perkara ini hanya relevan pada awal-awal tahun selepas kemerdekaan. Dahulunya, wakil daripada setiap negeri memegang kuasa majoriti dalam dewan tetapi kini, kuasa itu sudah mula bertukar tangan apabila bilangan ahli yang dilantik YDPA melebihi wakil yang dilantik oleh negeri. Komposisinya adalah seperti berikut;


a)
Dua orang wakil daripada setiap Dewan Undangan Negeri seramai 26 orang.

b)
Wakil daripada Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong seramai 4 orang.

c)
Ahli yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong seramai 40 orang.


Berdasarkan komposisi di atas, ternyata bahawa ia bias kepada kerajaan Persekutuan, bukan kepada kerajaan negeri yang berada di bawahnya. Suara majoriti akan tertumpu menyebelahi Yang di-Pertuan Agong, dalam erti kata lain bias kepada kerajaan Persekutuan. Oleh yang demikian, fungsi dan tujuan asal Dewan Negara yakni menjadi suara dari negeri jelas tergugat.

Seperti komentar Tun Mohamed Suffian, bekas 'Lord President', ‘This is contrary to the spirit of the original constitution which established the senate specially as a body to protect in the federal Parliament, state interests against federal encroachments’, sambil memaklumkan jumlah asal ahli dewan ialah 22 senator dari negeri dan 16 senator yang dilantik oleh Persekutuan.


Oleh yang demikian, dengan perlantikan Ezam sebagai senator jelas menunjukkan kerosakkan ini akan terus berlaku, kuasa dewan dalam memelihara hak negeri akan terus menurun dan keputusan dewan secara teorinya bakal bias kepada Persekutuan. Malah, impaknya mungkin akan dirasai oleh seluruh rakyat Malaysia kerana pengkhianat diletakkan dalam nadi dan urat tunjang sistem negara.


Kesan ini mungkin boleh diimbangi atau dielakkan dengan memerhati dan meneliti secara telus apa yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu Artikel 45 Klaus (4) yang mana menyebut;


“Parliament may by law –


a)
increase to three the number of members to be elected for each State;

b) provide that the members to be elected for each State shall be so elected by the direct vote of the electors of the State;

c) decrease the number of appointed members or abolish appointed members.”

No comments: