Tuesday, June 1, 2010

Keseimbangan; jalan keluar

Sejak kebelakangan ini, melihat kepada politik di Malaysia, ia makin mengarah kepada memperkecil kemampuan dan kebijakan rakyat. Bahasa mudahnya, semakin lama semakin lagaknya seperti memperbodoh rakyat. Kebejatan berleluasa dipertonton secara terangan, tanpa ada segan silu malu. Maruah rakyat seolah dipijak dihinjak, institusi yang diharapkan, dijahanamkan sewenang-wenangnya, duit rakyat diguna dan dibohongi, hilang ketulusan dalam pentadbiran dan pelbagai lagi kerja jahat dilakukan.

Saya kira, semua pengkhianatan dan penganiyaan ini menjadi sebab kukuh kepada masyarakat untuk mencari jalan meloloskan diri dari terus tersepit dalam kebobrokan ini. Usaha itu pelbagai, ada yang menunggu selang lima tahun untuk membuang undi, berhasrat ingin ubah kerajaan. Ada yang keras dan bersemangat, berdemonstrasi menunjuk perasaan, tanda benci dan perlukan perubahan kadar segera. Semua usaha itu harus dipuji kerana mereka membuktikan bahawa segala kezaliman harus dibanteras dan dihapuskan.

Dalam usaha tersebut, walaubagaimanapun masih memerlukan kesederhanaan dan keseimbangan dalam segala hal, lebih-lebih lagi prinsip dan cita-cita perjuangan. Ia tidak boleh terlampau kurang dan tidak boleh pula terlampau berlebih-lebihan, tidak terlampau pengecut, tidak terlampau berani. Hal ini penting agar tidak ada yang tertipu menganut agama baru ciptaan manusia yang berbunyi moden dengan isme-isme yang pelbagai atas kesan kurang pembacaan atau obsesi. Pengakhiran yang paling digeruni adalah apabila segala usaha menjadi-jadi sia-sia dan masih terperangkap dalam belenggu yang sama tanpa apa-apa hasil selepas sekian lama.

Kesederhanaan dan keseimbangan merupakan elemen penting dalam pencarian jalan keluar kepada kezaliman ini. Elemen ini boleh diterjemahkan dengan sifat keterbukaan dan saling menerima pendapat lain sebelum membuat kesimpulan dan pegangan akhir. Keseimbangan mampu dicapai dengan melakukan banyak pembacaan dan perbincangan, yang mana bakal mewujudkan silang idea antara maklumat-maklumat yang diterima. Penolakan keras terhadap sesuatu pendapat sebelum penelitian yang sempurna dilakukan hanya akan merugikan. Tambah rugi dan rosak jika penolakan itu dibuat hanya atas dasar persepsi dan pandangan majoriti.

Agama yang saya anuti mengajarkan, malah menyatakan sifatnya yang terbuka dan anjal dalam segala hal kebijakan, selagi ia tidak menghampiri seterusnya melanggar sempadan yang telah disiapkan. Juga agama saya mengajarkan, walaupun sesuatu pendapat itu bersifat minoriti tetapi dalam masa yang sama mempunyai hujah yang kukuh, ia masih boleh diterima pakai malah kadangnya wajib diterima. Hal ini boleh disemak dengan mempelajari bagaimana cara cendiakawan Islam menentukan hukum yang tidak terkandung dalam al-Quran dan Sunnah. Juga ia boleh disemak melalui pensejarahan Islam iaitu ketika zaman Nabi Muhammad dan kegemilangan kerajaan Islam dalam melesaikan permasalahan harian.

Dalam buku tulisan Haji Abdul Hadi Awang bertajuk Islam & Demokrasi ada menyebut tentang keterbukaan Islam dalam banyak hal, termasuklah kebijakan politik atau kebijakan mengurus masyarakat pada zaman kegemilangan Islam. Beliau menulis;

Apabila Nabi Muhammad menulis surat kepada Raja Habasyah, Raja Mesir dan Raja Rom (Bizantin) yang menganut agama Kristian, beliau bersifat terbuka..... Menyentuh mengenai ciri kebijaksanaan, Nabi Muhammad berkata, 'Kebijaksanaan itu barang tercicir kepunyaan orang yang beriman, maka di mana sahaja dia menemuinya, dialah yang berhak mengambilnya.'”Selain itu, beliau juga ada membicarakan tentang tindakan Khalifah Uthman bin al-Khattab meniru beberapa perkara dalam pentadbiran kerajaan Rom dan Farsi yang mana dilihatnya sesuai dan baik.

Ia jelas menunjukkan sifat keterbukaan dan keanjalan Islam dalam menerima apa jua kebijakan, tidak kira ia berasal dari dalam dunia Islam mahupun dari luar. Dalam konteks hari ini, apa jua jenis kebijakan, tidak kira ia dibuahkan dari minda masyarakat Shiaah mahupun Sunni, harus diselidik sebaik mungkin sebelum diambil dan diaplikasi. Selain itu, pendapat luar seperti pendapat dari dunia demokrasi mahupun komunis harus juga diambil perhatian. Hal ini perlu dilakukan tanpa ada persepsi buruk terhadap satu-satu kumpulan atau masyarakat yang mana bakal mendorong penafian keras dibuat sebelum ada penyelidikan telus dibuat.

Dalam masyarakat Islam Melayu di Malaysia kini, tidak saya katakan semua, tetapi majoritinya akan menolak keras apa jua idea mahupun pendapat daripada dunia komunis, dan percaya hanya dunia demokrasi sahaja jalan yang terbaik. Malah pandangan daripada masyarakat Shiaah turut dilayan sebegitu rupa. Jika hal ini terus-menerus menjadi adat dalam masyarakat Melayu, ia hanya akan memundurkan dan merugikan.

Saya cuba aplikasikan keseimbangan dan kesederhanaan ini dalam diri saya sendiri. Oleh yang demikian, saya cuba melebarkan pembacaan kepada kedua-dua dunia, demokrasi dan komunis. Dalam usaha tersebut, saya dapati kedua-duanya ada kelemahan dan kekuatan masing-masing. Dan ada yang saya rasa perlu dimuatkan dalam entri kali ini.

Dalam buku jenis autobiografi Fidel Castro, hasil wawancara cendiakawan Perancis, Ignacio Ramonet, menceritakan pelbagai perkara termasuklah tentang kehidupan, perjuangan, fahaman dan pemikiran Fidel Castro khususnya dan masyarakat Cuba amnya. Beliau yang mendambakan Karl Marx jelas berfahaman Komunisme membina negara Cuba dalam aliran dan ideologi sosialisme, malah menyatakan dalam perlembagaan mereka bahawa Cuba ialah sebuah negara Sosialis, hanya dengan suatu rampasan kuasa sahaja status itu boleh ditanggalkan dari bumi Cuba. Hal ini menunjukkan betapa kukuh dan yakinnya pegangan beliau dan rakyat terhadap komunisme dan sosialisme.

Masyarakat Melayu Islam di Malaysia tentunya membenci ini, katanya komunis tidak percaya tuhan dan sesat. Saya juga bersetuju dengan itu, kerana itulah dia komunisme dan sosialisme. Tetapi waspada, jangan disebabkan itu, kita tidak melihat idea-idea bernas mereka. Di Cuba, mereka berjaya memberikan perkhidmatan kesihatan dan pendidikan (daripada pra-sekolah hingga universiti) secara percuma kepada seluruh rakyat mereka dalam suasana sekatan ekonomi semakin kuat dilakukan oleh Amerika Syarikat. Bukankah ini suatu kebijakan? Mampukah Malaysia, yang mana rakyatnya juga pemimpinnya majoriti Islam yang percayakan tuhan lakukan ini?

Dalam wawancara tersebut, sempat Fidel Castro menyebut tentang judi di negaranya. Beliau berkata; “Only a tiny percentage of the population use drugs, and we are resolutely fighting against that problem. Lotteries and other forms of gambling were prohibited after the first year of Revolution so that no one would stake his or her hopes of personal progress on chance.

Beliau tidak percaya tuhan, dan beliau tidak beragama. Rakyatnya juga. Tetapi mereka boleh bersepakat menolak judi. Bukankah ini suatu kebijakan yang tidak ada pada masyarakat Malaysia?

TITIK2

Mengutuk tindakan keras Yahudi Zionis, membunuh aktivis menyekat bantuan. Tidak sabar lagi menunggu perang besar-besaran di sana, kerana mungkin itu sahaja jalan keluar buat rakyat Palestin. Demonstrasi dan mesyuarat tidak berkesan lagi.

2 comments:

Mohamad Arif Wajidi b Ahamad Kamal said...

kebenaran itu berdiri dengan sendirinya tak kisahlah dari siapa penuturnya atau siapa pemegangnya.Jika perkara itu benar lambat laun orang akan terima juga sebab itulah sifat kebenaran. Entri yang bagus sebab mengajak kita melihat apa yang betul tanpa perlu menglibatkan emosi dan politik.

Ape cite sekarang?...:)

orang kampong said...

setuju2,,itu sifat kebenaran...terime kasih...

hehe ngah duk umah jek,,cuti 2 bulan seyh,,lame gile...hua3....

ko bile fly?nnt dah nak gerak,,roger2 r org kat sini..hahaha

at least aku boleh lambai dari jauh...;)

pape pun,,selamat2...